جريدة النجم الوطني

منظمة الصحة العالمية تحث الدول على التبرع بلقاح كوفيد-19

0 8

منظمة الصحة العالمية تحث الدول على التبرع بلقاح كوفيد-19

تقرير د/ نسيم صلاح ذكي


قالت منظمة الصحة العالمية يوم الجمعة إن نحو ملياري جرعة من لقاح كوفيد-19 تم توزيعها على مستوى العالم، لكن 0.5 في المائة فقط وصلت إلى البلدان منخفضة الدخل حيث لم يتلق العاملون الصحيون في الخطوط الأمامية وكبار السن اللقاح بعد.
وقال الدكتور بروس أيلوارد، رئيس مركز الوصول إلى مسرع أدوات كوفيد-19 (ACT-A)، “هذا الأسبوع، من المحتمل أن نتجاوز ملياري جرعة – إذا لم نكن قد تجاوزناها بالفعل … من حيث عدد جرعات هذه اللقاحات، لقاحات كوفيد الجديدة تلك التي تم تطويرها بالفعل. لقد تم توزيعها الآن في أكثر من 212 دولة.”
أشار الدكتور أيلوار، وهو أيضا كبير مستشاري المدير العام لمنظمة الصحة العالمية د. تيدروس أدهانوم غيبرييسوس، إلى أنه من بين تلك الجرعات البالغ عددها ملياري جرعة، ذهبت “أكثر من 75 في المائة” إلى 10 دول فقط، ولا سيما الصين والولايات المتحدة والهند.
قال الدكتور أيلوارد، متحدثا عبر تطبيق زوم Zoom، إن هذا الثلاثي “يستأثر بحوالي 60 في المائة من تلك الجرعات”، مضيفا أنه “في الطرف الآخر من هذا الطيف” فقط حوالي “0.5 % من الجرعات” وصلت إلى البلدان ذات الدخل الأدنى، التي تمثل حوالي 10 في المائة من سكان العالم.
مساران للتعافي
وقد أدى ذلك بشكل متزايد إلى “تعافٍ ذي مسارين”، تميز بالناجح في إعطاء اللقاحات للسكان المعرضين لمخاطر عالية وحتى السكان الأصغر سنا في البلدان ذات الدخل المرتفع والبلدان المنتجة للقاحات.
على النقيض من ذلك، “في البلدان ذات الدخل المنخفض، لا يزالون يكافحون للحصول على جرعات كافية على الأقل ليكونوا قادرين على تطعيم العاملين في مجال الرعاية الصحية، وكبار السن، الذين يمثلون حقا مفتاح الخروج من الأزمة الصحية والاجتماعية والاقتصادية”، كما أوضح الدكتور أيلوارد، في نداء عاجل للحصول على 250 مليون جرعة لحماية العاملين في الخطوط الأمامية والأشخاص الأكثر ضعفا.
“النداء هو التبرع بربع مليار جرعة خلال الفترة حتى نهاية أيلول/ سبتمبر، على الأقل 100 مليون منها في حزيران/يونيو وتموز/يوليو – وهذا ما نحتاجه لبدء النظام

WHO urges countries to donate 250 million doses of COVID-19 vaccine
6 June 2021
The report of Dr. Nassim Salah Zaki, the Egyptian ambassador for world peace.
About two billion doses of the COVID-19 vaccine have been distributed globally, but only 0.5 percent have reached low-income countries where front-line health workers and the elderly have not yet received the vaccine, the World Health Organization said on Friday.
“This week, we’re likely to cross 2 billion doses – if we haven’t already … in terms of the number of doses of these vaccines, the new Covid vaccines,” said Dr. Bruce Aylward, head of the Center for COVID-19 Tool Accelerator Access (ACT-A). Those that have already been developed. They are now distributed in more than 212 countries.”
Dr. Aylwar, who is also a senior advisor to the Director-General of the World Health Organization, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus notes that of those two billion doses, “more than 75 percent” went to only 10 countries, notably China, the United States and India.
This trio “accounts for about 60 percent of those doses,” Dr. Aylward said, adding that “at the other end of that spectrum” only about “0.5 percent of the doses” reached lower-income countries, which It represents about 10 percent of the world’s population.
Two paths to recovery
This has increasingly led to a “two-track recovery”, marked by the successful introduction of vaccines to high-risk populations and even younger populations in high-income and vaccine-producing countries.
By contrast, “in low-income countries, they are still struggling to get at least enough doses to be able to vaccinate health care workers, and the elderly, who really represent the key to getting out of the health and social and economic crisis,” explained Dr. Aylward. , in an urgent appeal for 250 million doses to protect frontline workers and the most vulnerable people.
“The appeal is to donate a quarter of a billion doses during the period through the end of September, at least 100 million of them in June and July – and that’s what we need to start the system

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.