جريدة النجم الوطني
alnigm.com/gif2.gif

كيف تحمي طفلك من “الأمراض النفسية”؟

0 31

كيف تحمي طفلك من “الأمراض النفسية”؟

إعداد / نادية سعد الدين

مرحلة الطفولة هي إحدى أكثر المراحل الحياتية تأثيرا على الإنسان، حيث تشهد خطوات البداية لبناء شخصيته وسماتها، وقد تكون سببا في أن يكون الإنسان سويا أو العكس.

وتملك كل أسرة عدد من التحديات من أجل حصول ذويهم على طفولة سليمة، وبالأخص مساعدتهم على عدم الإصابة بالأمراض والاضطرابات النفسية.

ليبقى السؤال الأهم، كيف تحمى طفلك من الإصابة بالأمراض النفسية؟

ثقافة الأسرة

يقول الاستشاري النفسي، الدكتور جمال فرويز، إن امتلاك أسرة أي طفل ثقافة الذهاب إلى طبيب نفسي يحمي الطفل من كثير من الصعوبات المستقبلية، خاصة أن العلاج في مرحلة الطفولة يكون أسهل من المراحل الحياتية التالية.

ويضيف فرويز الأمراض الأكثر شيوعا في مرحلتي الطفولة والمراهقة هي الاكتئاب والوسواس القهري، وبشكلٍ عام قد يصاب الطفل بأمراض نفسية نتيجة لعوامل جينية أو التعرض لظروف معينة، وفي الحالتين هناك بعض النصائح التي من المهم على كل أسرة الالتزام بها، للحفاظ على أبنائها من شبح (المرض النفسي)”.

ويردف: “ببساطة يجب أن تكون الأسرة هي بمثابة الدائرة الآمنة لكل طفل، التي تقبل أفكاره وأخطاءه دون ترهيب، لأن الأطفال يميلون دائمًا إلى التجريب والاستكشاف، وهذا ما على كل أسرة قبوله دون تعريض الطفل للخطر”.

ويوضح فرويز أن أساليب التربية التي تعتمد على العنف والترهيب لا تجدي نفعا، بل كل ما تفعله هو زيادة المسافة بين الطفل وأسرته، وتجعله لا يميل إلا مشاركتهم أفكاره وتجاربه، خوفًا من التعرض لعقاب قاس، وهذا ما ينتج عنه عديد من الكوارث.

جيل مختلف

يشير الاستشاري النفسي إلى أن عدم احترام بعض الأسر لاختلاف الثقافات بين الأجيال هو أحد أكبر أسباب الخلاف الدائم بين الطفل والأسرة، إذ يحاول الأب والأم حرمان ابنهما من التعرض لأفكار مختلفة وجديدة، ظنا منهما أن هذه الأفكار قد تفسد أخلاق الطفل.

ويردف: “من السذاجة تخيل أنه يمكنك منع طفل من التفكير بأي شيء، أو تقييد عقله، وقد يتسبب منعه من خوض تجارب جديدة سببا من الأساس في إصابته بأحد الأمراض النفسية”.

علامات واضحة

ويوضح جمال فرويز أن هناك بعض العلامات التي توضح إصابة الطفل بمرض نفسي معين مثل: اضطرابات النوم، وعدم الرغبة في القيام بأي شيء، والشعور بالصداع وآلام المعدة بشكل متكرر ودون سبب واضح، والرغبة في إيذاء الآخرين.

ويتابع: “ببساطة إذا شعرت بأي شكل من الأشكال أن طفلك يقوم بتصرفات غير طبيعية وبشكل متكرر، عليك الاستعانة بمختص سواء كان طبيب نفسي أو أخصائي تعديل سلوك”.

ويختم فرويز لعلاج الأطفال من الأمراض النفسية نعتمد على بعض الأدوية المناسبة لهذه الفئة العمرية، ولا ينتج عنها أي أعراض جانبية، أو الاعتماد على جلسات تعديل السلوك، أو اللجوء إلى الإثنين معًا”.

How to protect your child from “mental diseases”?

Prepared by / Nadia Saad El-Din

Childhood is one of the most influential life stages on a person, as it witnesses the beginning steps to build his personality and traits, and it may be a reason for a person to be together or vice versa.

Every family has a number of challenges in order for their parents to have a healthy childhood, especially helping them not to suffer from diseases and mental disorders.

The most important question remains, how do you protect your child from mental illness?

family culture

Psychological consultant, Dr. Jamal Froiz, says that having the family of any child has the culture of going to a psychiatrist protects the child from many future difficulties, especially since treatment in childhood is easier than in the following stages of life.

Froese adds that the most common diseases in childhood and adolescence are depression and obsessive-compulsive disorder, and in general, a child may develop mental illnesses as a result of genetic factors or exposure to certain conditions, and in both cases there are some tips that it is important for every family to adhere to, to keep their children from the specter (disease). psychological).

He added: “The family should simply be the safe circle for every child, which accepts his ideas and mistakes without intimidation, because children always tend to experiment and explore, and this is what every family should accept without endangering the child.”

Froez explains that parenting methods that rely on violence and intimidation do not work, but all they do is increase the distance between the child and his family, and make him only tend to share his thoughts and experiences with them, for fear of being subjected to harsh punishment, and this results in many disasters.

different generation

The psychological consultant points out that some families’ lack of respect for the differences in cultures between generations is one of the biggest causes of permanent conflict between the child and the family, as the father and mother try to deprive their son of exposure to different and new ideas, thinking that these ideas may spoil the morals of the child.

He added, “It is naive to imagine that you can prevent a child from thinking about anything, or restrict his mind, and preventing him from engaging in new experiences may cause him to suffer from a mental illness in the first place.”

clear signs

Jamal Froiz explains that there are some signs that indicate that a child has a certain mental illness, such as: sleep disturbances, not wanting to do anything, frequent headaches and stomach pains for no apparent reason, and the desire to harm others.

And he continues: “Simply if you feel in any way that your child is behaving abnormally and repeatedly, you should consult a specialist, whether it is a psychiatrist or a behavior modification specialist.”

For the treatment of children from mental illnesses, Froez concludes, “We rely on some medications that are appropriate for this age group, and do not result in any side effects, or rely on behavior modification sessions, or resort to both.”

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.