جريدة النجم الوطني
alnigm.com/gif2.gif

خبير مصري: السودان قد يعاني من نقص المياه الأسبوع المقبل

0 34

خبير مصري: السودان قد يعاني من نقص المياه الأسبوع المقبل

تقرير / وائل عادل الغرباوى

توقع أستاذ الموارد المائية بجامعة القاهرة عباس شراقي معاناة السودان من نقص المياه بعض الشيء خلال الأسبوع المقبل، بسبب الملء الثاني لسد النهضة الإثيوبي.

وقال إن “الأمطار تسقط غزيرة على إثيوبيا خلال الأسبوع الجاري، وأنه أمر طبيعي في مثل هذا الوقت من العام”.

وأرجع شراقي انخفاض وارد المياه من النيل الأزرق إلى تمرير إثيوبيا المياه من الفتحتين الموجودتين بسد النهضة، قائلا: “الفتحتان تمرران نحو 50 مليار متر مكعب من المياه فقط”.

وأشار إلى أن “سد النهضة يحجز 150 مليون متر مكعب مياه ويمرر 50 مليونا، وهو ما أدى إلى انخفاض وارد المياه من النيل الأزرق”، لافتا إلى أن “البحيرة ستمتلئ حتى تصل إلى مستوى الخرسانة التي رفعتها إثيوبيا، بعد أسبوع”.

ولفت إلى أن “الفيضان سيمر من فوق السد بعد امتلاء البحيرة ويعود إلى مستواه الطبيعي بالنسبة للسودان”، متوقعا أن “تكون الأمطار خلال شهري يوليو وأغسطس المقبلين في حدود المتوسط”.

المصدر: RT
Egyptian expert: Sudan may suffer from water shortage next week

The report of the media advisor, Wael Adel Al-Gharabawi, ambassador for international peace and human rights

Professor of Water Resources at Cairo University, Abbas Sharaki, expected Sudan to suffer from a somewhat water shortage during the next week, due to the second filling of the Grand Ethiopian Renaissance Dam.

He said that “heavy rain falls on Ethiopia this week, and it is normal at this time of the year.”

Sharaki attributed the decrease in the water supply from the Blue Nile to Ethiopia’s passage of water from the two openings of the Renaissance Dam, saying: “The two openings pass only about 50 billion cubic meters of water.”

He pointed out that “the Renaissance Dam impounds 150 million cubic meters of water and passes 50 million, which led to a decrease in the water supply from the Blue Nile,” noting that “the lake will be filled until it reaches the level of concrete raised by Ethiopia, after a week.”

He pointed out that “the flood will pass over the dam after the lake is filled and return to its normal level for Sudan,” expecting that “the rains during the coming months of July and August will be within the average.”

Source: RT

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.