جريدة النجم الوطني

- Advertisement -

- Advertisement -

” توافق برج الأسد مع بقية الأبراج” خبيرة الأبراج / عبير عبد الله

0 12

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

- Advertisement -

توافق برج الأسد مع بقية الأبراج

خبيرة الفلك عبير عبدالله

1- برج الأسد والحمل:

الأسد والحمل بيتشاركوا في انهم شخصيات مستقلة, مبدعين جدا وتلاقيهم دايما عندهم حماسة ناحية فكرة أو مشروع معين, فيه بينهم انسجام وتوافق قوي في ميولهم واهتمامتهم, الحمل ممكن يكون اقل اجتماعية شوية من الأسد ومش بيهتم قوي بشكله وإن ينال اعجاب الناس زي الاسد, عشان كده ممكن تلاقيه بيقول رأيه بصراحة أكتر حتي لو هيضايق الناس, على عكس الأسد المجامل دايما اللي بيحب التجمعات ويحب انه يلاطف ويجامل الناس اللي حواليه.

انتوا الاتنين عندكم فخر وكبرياء في شخصيتكم وبتبحوا تكونوا الشخص القائد في العلاقة, وده ممكن يسبب مابينكم بعض المشاكل… ولما بتحصل خناقة أو شد دايما الموضوع بيقلب معاكم دراما بزيادة..

نوع العلاقة: عندكم تناغم وتعاون وفيه بينكم حاجات كتيرة مشتركة, بتقدروا بعض ومن السهل جدا انكم تنجحوا مع بعض عاطفيا.

2- برج الأسد والثور:

هما الاتنين عندهم قوة ارادة عالية وعند شديد و لما بيكرسوا حياتهم لشخص, مستحيل يسيبوه و ده بيقوى من علاقتهم مع شريكهم لانهم بيكونوا مخلصين جدا لبعض وحريصين على انهم يحافظوا على العلاقة دى بحلوها و مرها . ساعات اهتمامتهم بتكون مش زى بعض و ده بيسبب بعض المشاكل مثلا الأسد اجتماعى أكتر من الثور و بيحب أكتر الخروج والمخاطرة علي عكس الثور اللي بيفضل أكتر الهدوء والبيت. علاقتكم فيها ترابط قوى وعارفين كويس انكم تقدروا تعتمدوا على بعض, انتوا الاتنين مش بتحبوا التغيير لدرجة انه حتي لو بقيتوا مش مرتاحين مع بعض, انتوا صعب جدا عليكم انكم تقروا انكم تسيبوا بعض وتبدأوا من الأول مع أشخاص تانيين.

نوع العلاقة: فى تناقضات كثير بين ميولكم و شخصياتكم و ده بيسبب مشاكل كثير و خلافات بسبب اختلاف طبيعتكم.

3- برج الأسد والجوزاء:

هما الاتنين بيحبوا الحياه, المرح, الاستكشاف والمغامرة وده بيبقي باين قوي وهم مع بعض, بيحبوا الدراما ” الافوره يعني 🙂 ” وبيحبوا الألوان. الجوزاء مفكر أكتر من الأسد, والأسد بيبقي عايز يكون اهم شيء في حياة الجوزاء بغض النظرعن كل علاقات ونشاطات الجوزاء, الأسد عنده ولاء قوي جدا وبمجرد إنه يلاقي حد بيحبه أو يرتاح ليه الأسد عمره مابيسيبه.. وده صفه على عكس الجوزاء شوية اللي بيحب التغير والتجديد, الأسد مش بيفهم ولا بيقدر الحته ده في شخصية الجوزاء.

نوع العلاقة: الأسد والجوزاء ينفعوا أصحاب أقويه جدا, فيه بينهم تناغم واتفاق ولو حبوا بعض يقدروا يكونوا عشاق متوافقين جدا.

4- برج الأسد والسرطان:

هما الأتنين بياخدوا الحياه بمحمل شخصي جدا, يمكن أكتر ما هما متخيلين, مشاعرهم وكبريائهم سهل قوي إنها تنجرح من نقد أو عدم تقديير من الناس اللي حواليهم.

- Advertisement -

فيه بينهم ارتباط وتفهم ودفء, على الرغم من إن انهم مختلفين إلى حد ما, الأسد فخور جدا بنفسه وبيحب يحس انه متقدر وشريكه بيحترمه ويحبه, والسرطان بيحب يحس إن شريكه محتاجه وبيدعمه معنويا وعاطفيا.

الأسد عنده صعوبه انه يتقبل المشاعر السلبية, الحزن, الضعف أو الأحتياج والمشاعر ديه كتير بيحس بيها السرطان.

الأسد مهيمن أكتر من السرطان وبيحب يبقي هو المسيطر في العلاقة, وده متماشي قوي مع السرطان اللي مش بيفرق معاه ومش بيحب انه يكون هو الشخص المسيطر.

نوع العلاقة: أنتم عندكم حاجات حلوه بتجمعكم مع بعض بس مفيش نسبة عالية من التفاهم, والموضوع محتاج شوية مجهود.

5- برج الأسد والأسد:

فخورين… نابضين بالحياة… كلهم حيوية ودفء, بيحبوا يبقوا في مركز اهتمام اللي حواليهم, هما الاتنين بيحبوا يبقوا الشخص المسيطر في العلاقة, بس في علاقتهم مع بعض مفيش واحد فيهم هيسمح إن التاني يسيطر عليه, عشان كده عشان ينجحوا العلاقة هما لازم يتعاونوا ويتفاهموا مع بعض..

العلاقة ما بينهم يا إما بتبقي علاقة استثنائية وفي منتهي السعادة والحب يا إما بتبقي علاقة كارثية, مفيش وسط…هما الاتنين عندهم ولاء علي قوي, بس لازم يكون فيه احترام متبادل, لو حصل إن حد فيهم حس إن التاني مش امين أونزية أو دخل معاه في منافسة أو مكنش بيديله احساس التقدير اللي الأسد بيبقي دايما مستنية من شريكة, يبقي العلاقة وقتها بتدهور وبتتحول لكره شديد…

نوع العلاقة: قوية جدا! لأنكم بتبقوا فاهمين بعض كويس قوي كأنه كتاب مفتوح…والعلاقة محتاجه شوية تنازلات من الطرفين.

6- الأسد والعذراء:

علاقة مختلفة تماما! العذراء خجول, متواضع, مبيحبش الأضواء وانه يبقي مركز اهتمام الناس على عكس الأسد جدا اللي بيسعي لنوال اعجاب الناس, وتقديرهم وانه يبقي محور كلامهم واهتمامهم, العذراء مش بيعرف يبين مشاعرة وعاطفته زي الأسد وده بيخليه مش قادر يدي الأسد المشاعر اللي بيبقي الأسد مستنيها من شريكه.

العذراء دقيق وبيحب إن كل حاجة حواليه تبقي كاملة! عنده عين النقد الحادة, وده غالبا بتبقي كارثة لما بيجي يتعامل مع الأسد! لأن الأسد حساس للغاية من موضوع النقد, بياخد الموضوع شخصي وكأن العذراء قاصد يحطمه أو يضايقه…العذراء بيحب يحلل كل كلمة وكل حركة ودق حاجة بتجنن الأسد انه يحس انه بقي موضع اختبار وتحليل للعذراء.. مشكلة تانية ممكن تحصل إن الأسد اوقات ممكن يستغل الحس المتفاني اللي العذراء بيقدمه في مساعدة الاخرين.

نوع العلاقة: البرجين بينهم أختلاف, محتاجين وقت ومجهود عشان تعرفوا تتفاهموا, وفيه أحتمال كبير للمشاكل مابينكم.

7- برج الأسد والميزان:

علاقة كلها دفء وولاء.. هما الاتنين رومانسيين جدا وبيحبوا الحب واحساس انهم يكونوا في علاقة حب, بيحبوا قوي الحركات الرومانسية, عشا, هدايا, ورد.. كل الحاجات ديه, هما الاتنين بيهتموا بموضوع المظهر واللبس وبيحبوا يبانوا في ابهي حالتهم.

الأسد حاسم أكتر من الميزان, وعارف ومحدد هو بيحب إيه وبيكره ايه, الميزان مرن شوية في المسائل ديه وممكن يضحي بسماحة عشان يسعد الأسد وينفذله اللي نفسه فيه, من بين الاتنين الأسد ممكن يكون الشخصية الأقوى والكاسحة أكتر, بس بما إن الميزان عنده إحساس المساواه والعدل علي قوي فممكن في بعد الاوقات يعترض على طريقة الأسد المتكبرة لو زادت

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.