جريدة النجم الوطني
alnigm.com/gif2.gif

اليوم العالمي للغة بريل: الجائحة تظهر أهمية الوصول بالمعلومات إلى الجميع

0 48

اليوم العالمي للغة بريل: الجائحة تظهر أهمية الوصول بالمعلومات إلى الجميع

متابعة: وائل عادل الغرباوي.

أظهرت جائحة كوفيد-19 مدى أهمية ضمان إتاحة المعلومات الأساسية للجميع، بما في ذلك للأشخاص الذين يعانون من إعاقات. وفي اليوم العالمي للغة بريل، الذي يُحتفل به في 4/يناير، سلطت وكالات الأمم المتحدة الضوء على كيفية تعزيز استجابة للأزمة تشمل ذوي الإعاقة.

لغة بريل هي لغة عن طريق اللمس يستخدمها المكفوفون وضعاف البصر. ووفقا للصفحة الرسمية لليوم العالمي، لغة بريل هي عرض للرموز الأبجدية والرقمية باستخدام ست نقاط يمكن تحسسها باللمس لتمثيل كل حرف وعدد، بما في ذلك الموسيقى والرياضيات والعلوم.

اخترع الفرنسي لويس بريل هذا النظام قبل ما يقرب من 200 عام
وفي تغريدة على حسابه على تويتر، أشاد رئيس الجمعية العامة، عبد الله شاهد، ببريل كأداة لحرية التعبير والوصول إلى المعلومات، والاندماج الاجتماعي.

تقدر منظمة الصحة العالمية أن ما لا يقل عن مليار شخص على مستوى العالم يعانون من قصر النظر أو طول النظر الذي كان من الممكن الوقاية منه، أو علاجه.

ووفقا للأمم المتحدة، فرضت الحياة في ظل الإغلاق تحديات على المكفوفين، بما في ذلك من حيث الاستقلالية والعزلة.

وكشف كوفيد-19 أيضا عن أهمية توفر المعلومات بلغة بريل وعلى شكل مواد صوتية، وإلا فإن العديد من الأشخاص ذوي الإعاقة قد يواجهون مخاطر أعلى بالإصابة بالعدوى. كما أكدت الجائحة على الحاجة إلى تكثيف إمكانية الوصول الرقمي لجميع الناس.


World Braille Day: The pandemic shows the importance of access to information for all

Follow-up: Wael Adel Al-Gharabawi.

The COVID-19 pandemic has shown how important it is to ensure that basic information is available to everyone, including people with disabilities. On World Braille Day, celebrated on 4 January, UN agencies highlight how they can strengthen a disability-inclusive response to the crisis.

Braille is a tactile language used by blind and visually impaired people. According to the World Day’s official page, Braille is a display of alphanumeric symbols using six touch-sensitive dots to represent each letter and number, including music, mathematics and science.

This system was invented by the French Louis Braille nearly 200 years ago
In a tweet on his Twitter account, the President of the General Assembly, Abdullah Shahid, praised Braille as a tool for freedom of expression, access to information, and social inclusion.

The World Health Organization estimates that at least 1 billion people worldwide suffer from nearsightedness or farsightedness that could have been prevented, or treated.

According to the United Nations, life under lockdown has posed challenges for blind people, including in terms of independence and isolation.

COVID-19 has also revealed the importance of providing information in Braille and in audio formats, otherwise many people with disabilities may face a higher risk of infection. The pandemic has also emphasized the need to intensify digital access for all people

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.