جريدة النجم الوطني
alnigm.com/gif2.gif

أطعمة تساعدك على حرق الدهون وإنقاص الوزن بفاعلية

0 23

أطعمة تساعدك على حرق الدهون وإنقاص الوزن بفاعلية

إعداد / نادية سعد الدين

تلعب عملية الأيض أو التمثيل الغذائي دوراً أساسياً وحيوياً في الجسم، فهي تعمل على تحويل الطعام والشراب إلى طاقة، وكلما ارتفع معدل الأيض زادت قدرة الجسم على التخلص من الدهون وبالتالي فقدان الوزن غير المرغوب فيه.

فإذا كنت تعاني من بطء في عملية الأيض، الأمر الذي قد يعرضك لمشاكل صحية خطيرة منها التعب وفقدان الطاقة وزيادة الوزن والاكتئاب وارتفاع معدل الكوليسترول في الدم وبطء معدل ضربات القلب، فعليك بالعمل على رفع معدل التمثيل الغذائي لجسمك.

وهناك 9 أطعمة سحرية تعزز عملية التمثيل الغذائي وتساعدك على التمتع بالطاقة اللازمة، بشرط الالتزام بعادات التغذية الصحية وعدم الإفراط في تناول الوجبات السريعة، حسب ما جاء في موقع “بولد سكاي” المعني بالصحة، وهي كالآتي:

التفاح

يعمل التفاح، الذي يفرض نفسه على قائمة الطعام_الصحي، على تعزيز نظام التمثيل الغذائي في الجسم، وذلك باعتباره مصدراً غنياً بالألياف ومضادات الأكسدة، ولذا يعد وسيلة طبيعية فعالة في إنقاص الوزن، وستلاحظ الفرق بنفسك إذا واظبت على تناول 3 ثمرات من التفاح يومياً.

الموز

باعتباره مصدراً غنياً بالبوتاسيوم والكالسيوم والماغنيسيوم والفيتامينات الأخرى، يعد الموز أحد أفضل الأطعمة المتميزة بقدرتها على حرق الدهون وتعزيز عملية التمثيل الغذائي.

الحمضيات

تعد الحمضيات مصدراً غنياً بفيتامين C والذي يخفض مستويات الأنسولين بالجسم مما يسرع عملية هضم الدهون. وتشمل الحمضيات: البرتقال والليمون و “الغريب فروت” وغيرها.

المأكولات البحرية

تحتوي الأطعمة البحرية الطازجة عالية الجودة على الدهون الأحادية غير المشبعة التي تساعد على تجنب تراكم الدهون بالجسم، كما تعد مصدراً متميزاً لأحماض أوميغا 3 الدهنية.

البطيخ

لأنه غني بالماء والبوتاسيوم، يساعد البطيخ في منع احتباس السوائل بالجسم، الأمر الذي يساعد في إنقاص الوزن بفاعلية.

الجوز واللوز

لاحتوائهما على كمية كبيرة من البروتين وأحماض أوميغا 3 الدهنية، يساعد تناول اللوز والجوز في التحكم بمعدل السكر بالدم وتفعيل عملية التمثيل الغذائي.

الأفوكادو

تحتوي هذه الفاكهة الاستوائية على حمض الأوليك والذي يقلل من الشعور بالجوع، كما أنها تحتوي على ألياف ودهون أحادية غير مشبعة تساعد على منع زيادة الوزن.

الطماطم

تعد الطماطم أو البندورة من أهم الأطعمة التي يجب أن تدرج في نظامك الغذائي لأنها تقلل من كمية الدهون في الدم وتعزز الشبع مما يساعد في فقدان الوزن والتمتع بصحة جيدة.

خل التفاح

يحتوي خل التفاح على البكتين وهو نوع من الألياف القابلة للذوبان والتي تساعد في تنقية الجسم من السموم بشكل طبيعي، فضلاً عن تأثيرها الإيجابي على صحة الدماغ.

Foods that help you burn fat and lose weight effectively

Prepared by / Nadia Saad El-Din

Metabolism plays a fundamental and vital role in the body, as it works to convert food and drink into energy, and the higher the metabolic rate, the greater the body’s ability to get rid of fat and thus lose unwanted weight.

If you suffer from a slow metabolism, which may expose you to serious health problems such as fatigue, loss of energy, weight gain, depression, high cholesterol and a slow heart rate, you should work to raise your body’s metabolic rate.

There are 9 magical foods that boost metabolism and help you enjoy the necessary energy, provided you adhere to healthy eating habits and do not overeat fast food, according to the Bold Sky website on health, as follows:

apple

Apples, which impose themselves on the healthy food list, enhance the body’s metabolic system, as a rich source of fiber and antioxidants, and therefore it is an effective natural way to lose weight, and you will notice the difference for yourself if you keep eating 3 apples a day.

the banana

As a rich source of potassium, calcium, magnesium and other vitamins, bananas are one of the best foods for burning fat and boosting metabolism.

citrus fruits

Citrus fruits are a rich source of vitamin C, which lowers insulin levels in the body, speeding up the digestion of fats. Citrus fruits include: orange, lemon, “grapefruit” and others.

sea ​​food

Fresh, high-quality seafood contains monounsaturated fats that help avoid the accumulation of fat in the body, and is an excellent source of omega-3 fatty acids.

watermelon

Because it is rich in water and potassium, watermelon helps prevent fluid retention in the body, which helps in effective weight loss.

Walnuts and almonds

Because they contain a large amount of protein and omega-3 fatty acids, eating almonds and walnuts helps control blood sugar levels and activate metabolism.

avocado

This tropical fruit contains oleic acid, which reduces hunger, and contains fiber and monounsaturated fats that help prevent weight gain.

tomatoes

Tomatoes are one of the most important foods that you should include in your diet because they reduce the amount of fat in the blood and promote satiety, which helps in losing weight and enjoying good health.

Apple cider vinegar

Apple cider vinegar contains pectin, a type of soluble fiber that helps detoxify the body naturally, as well as having a positive effect on brain health.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.