جريدة النجم الوطني
alnigm.com/gif2.gif

أضرار وسائل منع الحمل الهرمونية

0 24

أضرار وسائل منع الحمل الهرمونية

إعداد / نادية سعد الدين

وسائل منع الحمل تعد من أهم الطرق اتى تساعد المرأة فى تنظيم عملية الانجاب ومن ثم يجب أن تعرف النساء المعلومات المهمة عن وسائل منع الحمل سواء الفوائد أو الأضرار.

تعد وسائل منع الحمل الهرمونية من أكثر الوسائل الفعالة فى عملية تنظيم الحمل خاصة الحبوب واللولب الهرموني إلا أنها على المدى الطويل تسبب العديد من الأضرار الخطيرة على المرأة من بينها السرطان.

ونعرض لكم أبرز أضرار وسائل منع الحمل الهرمونية وذلك وفقا لما جاء فى موقع “medicalnewstoday ”.

النزيف بين الفترات

يشير النزيف الاختراقي أو التبقيع إلى حدوث نزيف مهبلي بين دورات الحيض وقد يبدو مثل نزيف خفيف أو إفرازات بنية اللون وهو اكثر الآثار الجانبية لحبوب منع الحمل انتشارا ويحدث ذلك لأن الجسم يتكيف مع المستويات المتغيرة للهرمونات، والرحم يتكيف مع وجود بطانة أرق.

الغثيان

يعاني بعض الأشخاص من غثيان خفيف عند تناول حبوب منع الحمل لأول مرة، ولكن هذا عادة ما يقل وقد يساعد تناول حبوب منع الحمل مع الطعام أو في وقت النوم ولا ينبغي أن يجعل تحديد النسل الناس يشعرون بالمرض طوال الوقت، وإذا كان الغثيان شديدًا أو استمر لبضعة أشهر فمن الأفضل التحدث إلى مقدم الرعاية الصحية.

حنان الثدي

غالبًا ما يؤدي تناول حبوب منع الحمل إلى الشعور بالألم في الثديين خاصةً بعد وقت قصير من بدء الشخص في تناولها يومكن أن يساعد ارتداء حمالة الصدر الداعمة في تقليل إيلام الثدي.

يجب على الشخص التحدث إلى مقدم الرعاية الصحية الخاص به حول ألم شديد في الثدي أو تغيرات أخرى في الثدي ، خاصةً كتلة الثدي الجديدة أو المتغيرة .

الصداع النصفي


الهرمونات في حبوب منع الحمل يمكن أن يسبب أو يزيد من وتيرة الصداع و الصداع النصفي ويمكن للتغييرات في الهرمونات الجنسية الأنثوية (الإستروجين والبروجسترون) تسبب الصداع النصفي، ويمكن أن تعتمد الأعراض على الجرعة ونوع حبوب منع الحمل وعلى سبيل المثال من غير المرجح أن تسبب الحبوب ذات الجرعات المنخفضة هذه الأعراض، إذا كان الصداع النصفي لدى الشخص مرتبطًا بمتلازمة ما قبل الدورة الشهرية ، فإن تناول حبوب منع الحمل قد يقلل بالفعل من أعراضه.

زيادة الوزن

غالبًا ما تذكر حبوب منع الحمل زيادة الوزن كأثر جانبي محتمل ، على الرغم من أن الأبحاث لم تؤكد ذلك بعد ويمكن أن تؤدي حبوب منع الحمل إلى زيادة احتباس السوائل أو وزن الماء وتؤدي لزيادة الدهون أو كتلة العضلات، وقد يبلغ بعض الأشخاص بدلاً من ذلك عن فقدان الوزن عند تناول حبوب منع الحمل، ولم تكن هناك أبحاث كافية لتأكيد ما إذا كانت الهرمونات الموجودة في حبوب منع الحمل تؤدي إلى زيادة الوزن أو فقدانه.

تغيرات في المزاج

تلعب الهرمونات دورًا مهمًا في مزاج الشخص وعواطفه ويمكن للتغيرات في مستويات الهرمون التي قد يسببها تناول حبوب منع الحمل أن تؤثر على الحالة المزاجية للشخص.

وجدت دراسة أجريت على مليون أنثى في الدنمارك وجود صلة بين وسائل منع الحمل الهرمونية والاكتئاب .

إذا كان الشخص قلقًا بشأن تغيرات الحالة المزاجية ، فيمكنه التحدث إلى مقدم الرعاية الصحية الخاص به وإذا كانت الأعراض مرتبطة بتناول حبوب منع الحمل

الفترات الضائعة

يمكن أن يؤدي تناول حبوب منع الحمل إلى دورات طمث خفيفة جدًا أو ضياع الدورة الشهرية، وهذا بسبب الهرمونات التي تحتويها.

إذا اشتبهت امرأة في أنها قد تكون حاملاً ، فمن الأفضل إجراء اختبار الحمل وحبوب منع الحمل فعالة للغاية ، ولكن يمكن أن يحدث الحمل خاصة مع الاستخدام غير السليم.

يمكن أن تتسبب العديد من العوامل في تأخر الدورة الشهرية أو ضياعها ، بما في ذلك:

ضغط عصبى
مرض
السفر
مشاكل هرمونية
مشاكل الغدة الدرقية

انخفاض الرغبة الجنسية
يمكن أن تؤثر حبوب منع الحمل على الدافع الجنسي أو الرغبة الجنسية لدى بعض الأشخاص وهذا بسبب التغيرات الهرمونية.

ويعاني الأشخاص الآخرون من زيادة الرغبة الجنسية عن طريق، على سبيل المثال إزالة أي مخاوف قد تكون لديهم بشأن الحمل وتخفيف أي أعراض لمتلازمة ما قبل الدورة الشهرية.

إفرازات مهبلية


قد تحدث تغييرات في الإفرازات المهبلية عند تناول حبوب منع الحمل وقد يكون هذا زيادة أو نقصانًا في تزييت المهبل أو تغيير في طبيعة الإفرازات وإذا تسببت حبوب منع الحمل في جفاف المهبل ويريد الشخص ممارسة نشاط جنسي ، فإن استخدام المزلقات يمكن أن يساعد في جعل ذلك أكثر راحة، وهذه التغييرات ليست ضارة عادة ولكن التغيرات في اللون أو الرائحة يمكن أن تشير إلى وجود عدوى.

تغييرات العين


بعض الأبحاث ربطت التغيرات الهرمونية بسبب حبوب منع الحمل مع سماكة القرنية في العين، ولا يشير هذا إلى ارتفاع مخاطر الإصابة بأمراض العين، ولكنه قد يعني أن العدسات اللاصقة لم تعد مناسبة بشكل مريح.

يمكن للأشخاص الذين يرتدون العدسات اللاصقة التحدث إلى طبيب عيونهم إذا لاحظوا أي تغييرات في الرؤية أو تحمل العدسة.

Side effects of hormonal contraceptives

Prepared by / Nadia Saad El-Din

Contraception is one of the most important ways to help women organize the process of childbearing, and then women must know the important information about contraceptive methods, whether benefits or harms.

Hormonal contraceptives are one of the most effective methods of regulating pregnancy, especially pills and hormonal IUDs, but in the long run they cause many serious harms to women, including cancer.

We show you the most prominent damages of hormonal contraceptives, according to what was stated on the “medicalnewstoday” website.

Bleeding between periods

Breakthrough bleeding or spotting refers to vaginal bleeding between menstrual cycles and may look like light bleeding or a brownish discharge. It is the most common side effect of birth control pills. This occurs because the body adapts to changing levels of hormones, and the uterus adapts to having a thinner lining.

nausea

Some people have mild nausea when they first take the pill, but this usually lessens. Taking the pill with food or at bedtime may help. Birth control should not make people feel sick all the time. If the nausea is severe or lasts for a few months it is best to talk to a health care provider.

breast tenderness

Taking birth control pills often causes pain in the breasts, especially soon after a person starts taking them. Wearing a supportive bra can help reduce breast tenderness.

A person should talk to their healthcare provider about severe breast pain or other breast changes, especially a new or changed breast lump.

Migraines
The hormones in birth control pills can cause or increase the frequency of headaches and migraines. Changes in the female sex hormones (estrogen and progesterone) can cause migraines. Symptoms can depend on the dose and type of birth control pill. Low doses These symptoms. If a person’s migraines are associated with PMS, taking the contraceptive pill may actually reduce their symptoms.

overweight

Birth control pills often mention weight gain as a potential side effect, although research has yet to confirm this. Birth control pills can increase fluid retention or water weight and lead to an increase in fat or muscle mass. Some people may instead report losing weight. Weight when taking birth control pills, and there hasn’t been enough research to confirm whether the hormones in birth control pills lead to weight gain or loss.

mood changes

Hormones play an important role in a person’s mood and emotions, and changes in hormone levels that may be caused by taking birth control pills can affect a person’s mood.

A study of 1 million females in Denmark found a link between hormonal contraceptives and depression.

If a person is concerned about mood changes, they can talk to their healthcare provider and if symptoms are related to taking birth control pills, changing the pills may help.

missed periods

Taking birth control pills can lead to very light periods or missed periods, due to the hormones they contain.

If a woman suspects that she may be pregnant, it is better to take a pregnancy test and the pill is very effective, but pregnancy can occur especially with improper use.

Many factors can cause a missed or late period, including:

Stress
illness
travel
hormonal problems
Thyroid problems

decreased libido
The pill can affect the sex drive or libido in some people due to hormonal changes.

Other people experience an increased libido by, for example, removing any concerns they may have about pregnancy and relieving any PMS symptoms.

vaginal discharge
Changes in vaginal discharge may occur when taking birth control pills. This could be an increase or decrease in vaginal lubrication or a change in the nature of the discharge. If the pill causes vaginal dryness and a person wants to have sexual activity, using lubricants can help make this more comfortable. These changes are not usually harmful, but changes in color or smell can indicate an infection.

eye changes
Some research has linked hormonal changes due to birth control pills to a thickening of the cornea in the eye. This does not indicate an increased risk of eye disease, but it may mean that contact lenses no longer fit snugly.

People who wear contact lenses can speak to their ophthalmologist if they notice any changes in vision or tolerance of the lens.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.